Itaka miliarderem, wyróżnienie dla Traveliada.pl
W przyszłym roku Itaka będzie miała 520 tysięcy klientów, 1 mld 350 mln zł obrotów i 40 mln zł zysku brutto – takie założenia przyjęli szefowie tego największego polskiego biura turystycznego
Mimo niesprzyjającej sytuacji na świecie - słynna chmura wulkaniczna, która sparaliżowała ruch samolotów, rewolucja w krajach arabskich i kryzys w Grecji – Itaka odniosła w mijającym roku sukces. Przy okazji szkoleń dla swoich najlepszych agentów, które prowadziła w ostatnich dniach na Lanzarote i Maderze, wiceprezes firmy, Piotr Henicz, przedstawił wyniki z ostatnich lat.
Itaka nagrodziła najlepszych „za wysokie wyniki sprzedaży i wzorową współpracę" – laptopami (I miejsce), aparatami fotograficznymi (II miejsce) i zestawami walizek (III miejsce).
autor: Filip Frydrykiewicz
LIGA MISTRZÓW ITAKI – BIURA PRESTIŻOWE
I miejsce: Okno Na Świat, Warszawa
II miejsce: Rapala, Świdnica
III miejsce: Amadeusz II, Bytom
Wyróżnienie: Świat Podróży, Warszawa, Laguna Travel, Warszawa, AS PAK, Konin
LIGA MISTRZÓW ITAKI – BIURA AGENCYJNE
I miejsce: Golden Travel, Bytom
II miejsce: Panorama Świata, Warszawa
III miejsce: Holiday Land, Poznań
Wyróżnienia: Ikaria, Szczecin, Protravel, Traveliada.pl - Wrocław
W 2009 r. Itaka miała 719,3 mln zł obrotu, w 2010 - 917,4 mln zł, a w tym ponad 1 mld 100 mln zł. – Udało się przekroczyć magiczną granicę miliarda – wskazywał Henicz. – Żadna inna firma na polskim rynku turystycznym nie przekroczyła nawet 500 milionów złotych. To pokazuje skalę naszego sukcesu i naszą pozycję. Osiągnęliśmy to dzięki państwu – mówił, zachęcając agentów do dalszej współpracy.
- Usłyszałem niedawno taką opinię: macie świetną ofertę, niewysokie ceny i dobry wizerunek. Ale jedziecie ciągle na stratach – ciągnął Henicz. – Otóż to nieprawda. Od kilku lat kończymy rok z zyskiem. W 2009 roku było to 8 milionów złotych, w 2010 – 25 milionów, a 2011 zamkniemy zyskiem brutto 35 milionów złotych.
- Ten wynik osiągnęliśmy mimo wahań kursów walut i drożejącego paliwa – mówi Henicz. - Stało się tak dzięki zróżnicowaniu naszej oferty. Klientom, którzy nie mogli pojechać do Egiptu lub Tunezji oferowaliśmy wyjazd do Hiszpanii, szczególnie na Wyspy Kanaryjskie, i do Grecji. To zadziałało.
W portfelu Itaki 30 procent oferty stanowi Turcja, 30 procent - Hiszpania (z popularnymi Kanarami i Balearami) i 30 procent – Grecja. – Pozostałe 10 procent zajmują inne kierunki - wyjaśnia Henicz.
Pytany przez turystyka.rp.pl o przewidywania na przyszły rok, Henicz ujawnił, że w 2012 roku zarząd liczy na 40 milionów złotych zysku brutto przy obrotach rzędu 1 mld 350 mln złotych.
Podczas spotkania z agentami Henicz zwrócił też uwagę na inne atuty swojej firmy. Itaka przekazała milion złotych UNICEF-owi na budowę szpitala i na opiekę nad niedożywionymi dziećmi na Sri Lance (zobacz rozmowę na ten temat w tv.rp.pl). W przyszłym roku wpłaci kolejne pół miliona złotych. Jako pierwsza w kraju zapewniła sobie ubezpieczenie według nowych, surowszych warunków narzuconych przez ustawę o turystyce (suma gwarancyjna opiewa na 126 mln zł), kończy nowo wybudowaną siedzibę w Opolu. Ponadto została wyróżniona przez ministra sportu i turystyki prestiżową odznaką „Za Zasługi dla Turystyki".
Itaka ma obecnie około 1200 agentów. Henicz dziękował ich reprezentantom za sprzedawanie wyjazdów z Itaką. Zarazem przypomniał, że nieuczciwych agentów, przyłapanych na niezgodnym z umowami udzielaniem rabatów firma będzie karać karami finansowymi (10 tys. zł) i zakończeniem współpracy.
- Itakę łatwo sprzedawać, bo ma różnorodną ofertę i dobre ceny – ocenia Marta Piotrowska, która odebrała nagrodę w imieniu Okna Na Świat. – Zawsze zresztą naszym klientom pokazujemy najlepsze rozwiązania z różnych biur podróży, z najlepszymi cenami - dodaje.
- Nie jestem tak bardzo zaskoczony nagrodą, bo Itaka przysłała nam pismo, że zostaniemy jej „biurem prestiżowym"– mówi Marcin Pyrszel z nagrodzonego biura Holiday Land. – Nasze biuro mieści się na lotnisku w Ławicy. Oprócz wyjazdów Itaki sprzedajemy oferty TUI, Sun&Fun, Exim Tours, ale przede wszystkim około 50 niemieckich biur podróży. Itaki sprzedajemy najwięcej, bo ma duży wybór kierunków i hoteli, ma też dobrą opinię wśród klientów, rzadko ktoś się skarży na jakość jej usług.
Podobnie nie jest zaskoczony wyróżnieniem właściciel Świata Podróży Piotr Strobel. – Działamy w centrum handlowym na warszawskim Bemowie. Od 10 lat jesteśmy jednym z najlepszych sprzedawców Itaki. Jesteśmy ze starej szkoły – lubimy wiedzieć wszystko o tym, co sprzedajemy - to nasz atut – mówi. – Sprzedajemy tylko oferty sprawdzonych biur podróży, które możemy z czystym sumieniem polecić naszym klientom, a Itaka ma coraz lepszy towar.
turystyka.rp.pl